Szanowne grono pedagogiczne,
poniżej znajdą Państwo proponowane zagadnienia z doradztwa zawodowego dla poszczególnych przedmiotów. Zachęcam do wykorzystania tych obszarów na swoich lekcjach.
Zadania nauczycieli i specjalistów szkolnych w zakresie doradztwa zawodowego w oparciu o WSDZ:
Doradca zawodowy, pedagog i psycholog szkolny:
- diagnozują potrzeby oraz możliwości uczniów,
 - udzielają indywidualnych porad i konsultacji w zakresie rozpoznawania mocnych stron oraz podejmowania decyzji edukacyjnych,
 - w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych prowadzą zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne oraz na temat technik uczenia się, radzenia sobie ze stresem i autoprezentacji,
 - kierują uczniów do specjalistycznych placówek, pedagog bada losy absolwentów.
 
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej:
- uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą słowników, encyklopedii, komputera;
 - wdrażają do podejmowania obowiązków |i rzetelnego ich wypełniania;
 - zapoznają z pojęciem pracy i wynagrodzenia pieniężnego oraz sytuacji ekonomicznej rodziny;
 - przedstawiają znaczenie pracy w życiu człowieka, omawiają z dziećmi zawody ich najbliższych, prezentują charakterystykę pracy w różnych zawodach;
 - rozwijają zainteresowania, zapoznają ze sposobami powstawania różnych przedmiotów, uczą podstawowych umiejętności technicznych.
 
Nauczyciele-wychowawcy świetlicy:
- aranżują zabawy sprzyjające poznawaniu różnych zawodów,
 - prezentują treści zawodoznawcze oraz ofertę rynku edukacyjnego,
 - wspierają uczniów i ich rodziców w procesie doradczym.
 
Nauczyciele zajęć komputerowych;
- prowadzą naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji np. dotyczących oferty edukacyjnej szkół średnich i lokalnego rynku pracy i rynku edukacyjnego,
 - pomagają uczniom klas ósmych w logowaniu się do elektronicznego systemu wspomagania rekrutacji szkół,
 - wyjaśniają organizację pracy i przepisy bhp w pracy z komputerem,
 - uczą komunikowania się z pomocą komputera i technologii informacyjnych.
 - Prezentują sposoby opracowywania tekstów, prezentacji multimedialnych oraz danych liczbowych w arkuszu kalkulacyjnym.
 - Wdrażają do pracy zespołowej w ramach projektu,
 - pokazują sposoby wykorzystania technologii informacyjnych w różnych zawodach.
 
Nauczyciele języka polskiego:
- omawiają charakter pracy w różnych zawodach,
 - uczą tworzenia wypowiedzi: pisania życiorysu, podania, ogłoszenia, listu oficjalnego (dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji).
 - Kształtują umiejętność operowania słownictwem z kręgu: szkoła i nauka, środowisko społeczne.
 - Wdrażają do samokształcenia i docierania do informacji za pomocą słowników, encyklopedii. Pokazują znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w autoprezentacji.
 
Nauczyciele matematyki:
- uczą gromadzenia i porządkowania danych o edukacji i zawodach,
 - odczytywania i interpretacji danych w tekstach, tablicach i wykresach.
 - Kształtują umiejętność posługiwania się procentami,
 - zapoznają z zawodami z dziedziny księgowości i rachunkowości.
 - Uczą planowania czynności z wykorzystaniem kalendarza (wykonywanie obliczeń) oraz dzielenia zadań na etapy.
 
Nauczyciele języków obcych:
- zapoznają z zasobem języka dotyczącym nauki i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom treści o zawodach w języku obcym.
 - Uczą tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie).
 - Zachęcają do pracy zespołowej metodą projektu.
 
Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych:
- zapoznają z zawodami z dziedziny meteorologii, rolnictwa, biologii, leśnictwa, ochrony środowiska, fizyki, chemii, geografii, ochrony zdrowia, astronomii.
 - Omawiają stan zdrowia i choroby człowieka nawiązując do przeciwwskazań zdrowotnych w wybranych zawodach
 - Wykazują znaczenie odpoczynku w życiu człowieka, prawidłowych warunków nauki i pracy, zasad uczenia się.
 - Wdrażają do planowania dnia i organizowania pracy własnej.
 
Nauczyciele historii i WOS-u:
- informują o siedzibie władz lokalnych uczniów oraz ich zakresie działań i sposobie powoływania.
 - Wyjaśniają demokratyczny charakter państwa.
 - Charakteryzują pojęcie samorządności, opisują zawody związane z polityką, dyplomacją, przedstawiają zawód historyka.
 - Zapoznają ze znaczeniem społecznego podziału pracy, opisują grupy społeczne i ich role w społeczeństwie.
 - Omawiają z uczniami problemy współczesnej Polski (m.in. bezrobocie).
 - Zapoznają ze zjawiskiem emigracji politycznej i zarobkowej.
 - Uczą tworzenia drzewa genealogicznego.
 - Omawiają z uczniami funkcjonowanie przemysłu, warunki pracy w fabryce dawniej i dziś. Prezentują podstawowe cechy obecnego systemu gospodarczego.
 
Nauczyciele wychowania fizycznego:
- omawiając trening zdrowotny, pomagają opracować rozkład dnia ucznia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym i fizycznym.
 
Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie:
- prowadzą lekcje na temat ról społecznych i modeli życia.
 - Zapoznają ze sposobem pracy instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny.
 - Kształtują u uczniów poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.
 - Nauczyciele etyki przedstawiają znaczenie i wartość pracy w życiu człowieka, etykę zawodową, pomagają tworzyć uczniom ich własne systemy wartości.
 - Pomagają poznać siebie, przyjąć odpowiedzialność za siebie.
 - Przekazują wiedzę o znaczeniu praw i obowiązków, zasad i reguł postępowania w życiu człowieka.
 - Uczą prowadzenia dyskusji i umiejętności uzasadniania opinii dotyczących zjawisk w społeczności lokalnej.
 
Nauczyciel muzyki:
- zapoznaje uczniów z zawodami związanymi z muzyką,
 - przekazuje wiedzę o tworzeniu instrumentów,
 - uczy gry na instrumentach.
 
Nauczyciel plastyki:
- zapoznaje z zawodami z dziedziny kultury.
 - Uczy korzystania z przekazów medialnych oraz wykorzystywania ich wytworów.
 
Nauczyciel techniki:
- opisuje funkcje urządzeń technicznych, omawia kolejność działań technologicznych, organizację miejsca pracy i szacowanie czasu jej trwania.
 - Uczy posługiwania się narzędziami do obróbki ręcznej. Zapoznaje z zawodami z dziedziny techniki.
 
Nauczyciele bibliotekarze:
- udostępniają czasopisma związane z edukacją oraz literaturę z zakresu doradztwa zawodowego,
 - informacje o lokalnym rynku edukacyjnym – ulotki.
 
Ponadto nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań umożliwiające uczniom rozwijanie swoich zdolności i umiejętności.
Szkolny doradca zawodowy
                                