Szanowne grono pedagogiczne,
poniżej znajdą Państwo proponowane zagadnienia z doradztwa zawodowego dla poszczególnych przedmiotów. Zachęcam do wykorzystania tych obszarów na swoich lekcjach.
Zadania nauczycieli i specjalistów szkolnych w zakresie doradztwa zawodowego w oparciu o WSDZ:
Doradca zawodowy, pedagog i psycholog szkolny:
- diagnozują potrzeby oraz możliwości uczniów,
- udzielają indywidualnych porad i konsultacji w zakresie rozpoznawania mocnych stron oraz podejmowania decyzji edukacyjnych,
- w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych prowadzą zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne oraz na temat technik uczenia się, radzenia sobie ze stresem i autoprezentacji,
- kierują uczniów do specjalistycznych placówek, pedagog bada losy absolwentów.
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej:
- uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą słowników, encyklopedii, komputera;
- wdrażają do podejmowania obowiązków |i rzetelnego ich wypełniania;
- zapoznają z pojęciem pracy i wynagrodzenia pieniężnego oraz sytuacji ekonomicznej rodziny;
- przedstawiają znaczenie pracy w życiu człowieka, omawiają z dziećmi zawody ich najbliższych, prezentują charakterystykę pracy w różnych zawodach;
- rozwijają zainteresowania, zapoznają ze sposobami powstawania różnych przedmiotów, uczą podstawowych umiejętności technicznych.
Nauczyciele-wychowawcy świetlicy:
- aranżują zabawy sprzyjające poznawaniu różnych zawodów,
- prezentują treści zawodoznawcze oraz ofertę rynku edukacyjnego,
- wspierają uczniów i ich rodziców w procesie doradczym.
Nauczyciele zajęć komputerowych;
- prowadzą naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji np. dotyczących oferty edukacyjnej szkół średnich i lokalnego rynku pracy i rynku edukacyjnego,
- pomagają uczniom klas ósmych w logowaniu się do elektronicznego systemu wspomagania rekrutacji szkół,
- wyjaśniają organizację pracy i przepisy bhp w pracy z komputerem,
- uczą komunikowania się z pomocą komputera i technologii informacyjnych.
- Prezentują sposoby opracowywania tekstów, prezentacji multimedialnych oraz danych liczbowych w arkuszu kalkulacyjnym.
- Wdrażają do pracy zespołowej w ramach projektu,
- pokazują sposoby wykorzystania technologii informacyjnych w różnych zawodach.
Nauczyciele języka polskiego:
- omawiają charakter pracy w różnych zawodach,
- uczą tworzenia wypowiedzi: pisania życiorysu, podania, ogłoszenia, listu oficjalnego (dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji).
- Kształtują umiejętność operowania słownictwem z kręgu: szkoła i nauka, środowisko społeczne.
- Wdrażają do samokształcenia i docierania do informacji za pomocą słowników, encyklopedii. Pokazują znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w autoprezentacji.
Nauczyciele matematyki:
- uczą gromadzenia i porządkowania danych o edukacji i zawodach,
- odczytywania i interpretacji danych w tekstach, tablicach i wykresach.
- Kształtują umiejętność posługiwania się procentami,
- zapoznają z zawodami z dziedziny księgowości i rachunkowości.
- Uczą planowania czynności z wykorzystaniem kalendarza (wykonywanie obliczeń) oraz dzielenia zadań na etapy.
Nauczyciele języków obcych:
- zapoznają z zasobem języka dotyczącym nauki i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom treści o zawodach w języku obcym.
- Uczą tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie).
- Zachęcają do pracy zespołowej metodą projektu.
Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych:
- zapoznają z zawodami z dziedziny meteorologii, rolnictwa, biologii, leśnictwa, ochrony środowiska, fizyki, chemii, geografii, ochrony zdrowia, astronomii.
- Omawiają stan zdrowia i choroby człowieka nawiązując do przeciwwskazań zdrowotnych w wybranych zawodach
- Wykazują znaczenie odpoczynku w życiu człowieka, prawidłowych warunków nauki i pracy, zasad uczenia się.
- Wdrażają do planowania dnia i organizowania pracy własnej.
Nauczyciele historii i WOS-u:
- informują o siedzibie władz lokalnych uczniów oraz ich zakresie działań i sposobie powoływania.
- Wyjaśniają demokratyczny charakter państwa.
- Charakteryzują pojęcie samorządności, opisują zawody związane z polityką, dyplomacją, przedstawiają zawód historyka.
- Zapoznają ze znaczeniem społecznego podziału pracy, opisują grupy społeczne i ich role w społeczeństwie.
- Omawiają z uczniami problemy współczesnej Polski (m.in. bezrobocie).
- Zapoznają ze zjawiskiem emigracji politycznej i zarobkowej.
- Uczą tworzenia drzewa genealogicznego.
- Omawiają z uczniami funkcjonowanie przemysłu, warunki pracy w fabryce dawniej i dziś. Prezentują podstawowe cechy obecnego systemu gospodarczego.
Nauczyciele wychowania fizycznego:
- omawiając trening zdrowotny, pomagają opracować rozkład dnia ucznia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym i fizycznym.
Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie:
- prowadzą lekcje na temat ról społecznych i modeli życia.
- Zapoznają ze sposobem pracy instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny.
- Kształtują u uczniów poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.
- Nauczyciele etyki przedstawiają znaczenie i wartość pracy w życiu człowieka, etykę zawodową, pomagają tworzyć uczniom ich własne systemy wartości.
- Pomagają poznać siebie, przyjąć odpowiedzialność za siebie.
- Przekazują wiedzę o znaczeniu praw i obowiązków, zasad i reguł postępowania w życiu człowieka.
- Uczą prowadzenia dyskusji i umiejętności uzasadniania opinii dotyczących zjawisk w społeczności lokalnej.
Nauczyciel muzyki:
- zapoznaje uczniów z zawodami związanymi z muzyką,
- przekazuje wiedzę o tworzeniu instrumentów,
- uczy gry na instrumentach.
Nauczyciel plastyki:
- zapoznaje z zawodami z dziedziny kultury.
- Uczy korzystania z przekazów medialnych oraz wykorzystywania ich wytworów.
Nauczyciel techniki:
- opisuje funkcje urządzeń technicznych, omawia kolejność działań technologicznych, organizację miejsca pracy i szacowanie czasu jej trwania.
- Uczy posługiwania się narzędziami do obróbki ręcznej. Zapoznaje z zawodami z dziedziny techniki.
Nauczyciele bibliotekarze:
- udostępniają czasopisma związane z edukacją oraz literaturę z zakresu doradztwa zawodowego,
- informacje o lokalnym rynku edukacyjnym – ulotki.
Ponadto nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań umożliwiające uczniom rozwijanie swoich zdolności i umiejętności.
Szkolny doradca zawodowy