Wymagania edukacyjne z historii dla klas I - IV liceum ogólnokształcącego

Wymagania ogólne

  1. Chronologia historyczna
  1. porządkowanie i synchronizowanie wydarzeń z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych;
  2. dostrzeganie zmienności i dynamiki wydarzeń w dziejach, a także ciągłości procesów historycznych i cywilizacyjnych.

  1. Analiza i interpretacja historyczna
  1. analizowanie wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych w kontekście epok i dostrzeganie zależności między różnymi dziedzinami życia społecznego;
  2. rozpoznawanie rodzajów źródeł i znajomość instytucji przechowujących źródła historyczne, ocenianie przydatność źródła do wyjaśnienia problemu historycznego;
  3. dostrzeganie mnogości perspektyw badawczych zmierzających do poznania prawdy o przeszłości oraz różnorakich interpretacji historii i ich przyczyny;
  4. ugruntowanie potrzeb poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.

  1. Tworzenie narracji historycznej
  1. tworzenie narracji historycznej w ujęciu zarówno przekrojowym, jak i problemowym;
  2. dostrzeganie problemu i budowanie argumentacji, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego;
  3. selekcja i hierarchizacja oraz integrowanie informacje pozyskanych z różnych źródeł wiedzy.